Nieuws

vijdag 31 augustus 2007
-8 sepember t/m 6 oktober Elaborate emotion in galerie Dubbelbee, met Janpeter Muilwijk, Elisabeth Stienstra en mijzelf. Opening zaterdag 8 september om 17.00 uur

-Vrijdag 14 september uitreiking van het boekje Kunst?kopen! waar mijn werk ook instaat in de Westergasfabriek tijdens de opening van de expositie Artolive jong talent '07


persbericht:
Janpeter Muilwijk, Elisbeth Stienstra, Emma v Drongelen:
Elaborate emotion

Janpeter Muilwijk: werk op papier.
Elisabet Stienstra: beelden.
Emma van Drongelen: in de projectruimte.

Dubbelbee galerie opent het nieuwe seizoen met een dubbeltentoonstelling; Janpeter Muilwijk (1960) presenteert zijn nieuwe werk op papier.
Elisabet Stienstra (1967) toont een beeldeninstallatie, die eerder dit jaar te zien was in Skopje (Macedonië). In de projectruimte zijn tekeningen van Emma van Drongelen (1978) te zien, die in 2005 aan de Rietveld academie afstudeerde.

Het zweven en het contact met de aarde waren uitgangspunt voor de nieuwe serie tekeningen van Muilwijk en door van tevoren niet een al te strak omkaderd idee te hebben heeft ook het associatieve element in dit nieuwe werk een grotere rol gekregen. In de tekeningen van Muilwijk heerst altijd de stilte. De essentie zoekt hij in de alledaagse dingen, in het gewone leven. Algemene existentiële vragen en de ‘zwaarte van het bestaan’ probeert hij op een lichtvoetige manier in beeld te brengen. Zijn enigszins verwrongen figuren hebben vaak iets aandoenlijks. Daardoor appelleren ze aan universele gevoelens van eenzaamheid en kwetsbaarheid bij de kijker.

In haar vormentaal bedient Stienstra zich zowel van klassiek realistische elementen als van een ruimtelijke “collage” techniek door verschillende beeldelementen en materialen te combineren, waardoor het werk licht surrealistische trekken vertoont. Vrouwelijke principes zoals seksualiteit, kwetsbaarheid en broosheid laat ze aan de orde komen en hoewel de beelden statisch zijn, bezitten ze een suggestie van beweging zoals het wentelen van een wiel of het kronkelen van het lichaam met een hoepel. Zo creëert Stienstra door middel van haar beelden een complexe wereld die op meerdere manieren te duiden is, maar sensueel en sterk erotisch is geladen.

De tekeningen van Van Drongelen bestaan uit mens, dier of plant motieven in houtskool en doorwerkte fijne potlood lijnen. Structuren worden benadrukt of juist weggelaten. Figuren en structuren lopen in elkaar over in een zeer eigen universum waarin van Drongelen een wrange wending geeft aan lieflijke elementen en waarin ze alledaagse situaties op subtiele wijze weet te vervreemden. In haar eindexamenjaar werd van Drongelen door Kunstbeeld opgemerkt als een van de meest ‘opvallende afgestudeerden’.